Jak skutecznie obniżyć poziom cholesterolu

Wbrew obiegowym opiniom prowadzenie zdrowego trybu życia nie wymaga wielkich wyrzeczeń, a jedynie odrobinę samodyscypliny i zdrowego rozsądku. Osoby borykające się z dużym stężeniem cholesterolu oraz wszyscy ci, którzy swoim prowadzonym trybem życia są na „dobrej drodze” do uzyskania takiego stanu powinni wdrożyć w życie kilka zmian, aby mogli cieszyć się dobrym zdrowiem.

JAK, ZATEM SKUTECZNIE OBNIŻYĆ POZIOM CHOLESTEROLU?

PRZEDE WSZYSTKIM ODPOWIEDNIO ZBILANSOWANA DIETA

Odpowiednia dieta jest swoistym kluczem do sukcesu i stanowi podstawę profilaktyki cholesterolowej. Należy spożywać 4-5 posiłków dziennie o takiej samej lub zbliżonej porze, przy czym nie powinny być one obfite. Trzeba wykluczyć tłuste mięsa i wędliny, ale także pełnotłuste sery, bowiem zawarte w nich nasycone kwasy tłuszczowe podnoszą poziom cholesterolu we krwi. Kolejnym ważnym posunięciem jest ograniczenie do minimum spożywania potraw smażonych w głębokim tłuszczu. Wszelakie oleje, masła i margaryny nie są zdrowe i nie służą organizmowi – lepiej jest włączyć do diety o wiele zdrowszą oliwę z oliwek. Co zatem jeść należy? Przede wszystkim chude mięso, warzywa i owoce, produkty zbożowe, pić niegazowaną wodę mineralną, 100% soki owocowe i herbaty ziołowe.

ĆWICZENIA

Z racji tego, że w dzisiejszych czasach coraz mniej osób ma czas i chęci na regularne odwiedzanie salonu fitness, siłowni czy też pływalni, należy liczyć się z ryzykiem wzrostu złego cholesterolu. Stosowanie tylko i wyłącznie zbilansowanej diety nie wystarczy – obowiązkowo musi być ona poparta ćwiczeniami i ruchem na świeżym powietrzu. Wystarczy bowiem zaledwie 20-30 minut dziennie, aby nasza kondycja była na wysokim poziomie. Tak naprawdę nie trzeba przesiadywać długich godzin na aerobiku, bowiem wystarczą codzienny spacery z pupilem, weekendowa przejażdżka rowerowa, lub zakupienie steppera czy bieżni na użytek domowy.

STRES

Na uczelni, w pracy i w domu – stres towarzyszy nam dosłownie wszędzie. Denerwujemy się, gdy stoimy w korkach obawiając się, że po raz kolejny spóźnimy się do pracy albo wówczas, gdy stoimy w długiej kolejce. Stres jest nieodłącznym elementem życia, niemniej można nad nim zapanować. W sytuacjach kryzysowych postaraj się przypomnieć sobie jakieś miłe wspomnienie, ukochaną osobę lub śmieszną sytuację. Możesz także skorzystać z pomocy psychologa, który pomoże ci w opanowaniu negatywnych emocji.

NIE PAL I NIE PIJ!

O szkodliwości papierosów nie trzeba się rozpisywać, bowiem każdy człowiek wie, że powodują one nie tylko nowotwory, ale również choroby serca. Poza tym podnoszą ciśnienie krwi, uszkadzają śródbłonek tętnic i obniżają dobry cholesterol (HDL). Jako, że palenie tytoniu sprzyja rozwojowi miażdżycy tym samym zwiększa się ryzyko zawału serca. Oprócz kilkuminutowej „przyjemności” istnieją same potwierdzone klinicznie wady!

Kolejnym wrogiem jest alkohol. O ile wypijamy raz na jakiś czas lampkę koniaku czy kieliszek czerwonego wina może nam to nawet iść „na zdrowie”, o tyle alkohol w nadmiernych ilościach po pierwsze prowadzi do szybkiego uzależnienia, po drugie uszkadza m.in. wątrobę i trzustkę, a po trzecie prowadzi do występowania nadciśnienia tętniczego i podniesienia poziomu trójglicerydów w surowicy krwi.

POZBĄDŹ SIĘ NADWAGI

Nadliczbowe kilogramy nie tylko wyglądają nieefektywnie, utrudniają poruszanie się i normalne funkcjonowanie, ale także prowadzą do wystąpienia poważnych chorób serca. Ponadto zostaje podniesiony poziom cholesterolu, co z kolei sprzyja wystąpieniu miażdżycy.

OSIEM KROKÓW, ABY SKUTECZNIE OBNIŻYĆ POZIOM ZŁEGO CHOLESTEROLU

  • Ogranicz do minimum spożywanie nasyconych tłuszczów (tłuste mięso, margaryny, żółte sery)
  • Kontroluj dziennie spożycie tłuszczów
  • Zmień tryb życia (aktywność fizyczna)
  • Jedz dużo warzyw i owoców
  • Ogranicz słodycze
  • Rzuć palenie i ogranicz alkohol
  • Jedz ryby
  • Spożywaj 4-5 niewielkich posiłków w ciągu dnia